Telinekataja

Växlande väder gör fyrsanering utmanande även för erfarna proffs

Fyrarna Kristinestad, Luodematala och Santoshoikka. Två somrar, tre olika saneringar. Vid specialobjekt förlitar sig huvudentreprenören R-Towing på Telinekatajas erfarna experter. 3D-ritningarna för bottenfyren Kristina godkändes av Trafikledningsverket. På plats gav regionförvaltningsverkets inspektörer ställningarna ett gott betyg, säger Mikko A. Rahja, projektledare på R-Towing.

Kristiinankaupungin majakka Telinekataja

R-Towing Oy i Kalajoki har liksom Telinekataja en historia som går tillbaka till 60-talet. Från kustsjöfart har familjebolaget i början av 2000-talet expanderat först till bogseringsverksamhet och sedan till muddring och underhåll av farleder. Bolagets verksamhetsområde omfattar hela Östersjön. Fartygen är baserade i Uleåborg, Kalajoki, Vasa och Helsingfors.

– Vi har jobbat som transportunderleverantör för havsanläggningar i över 15 år. Vi har redan flera års erfarenhet av rollen som huvudentreprenör, säger Rahja.

Under saneringen av bottenfyren Kristinestad sommaren 2023 förnyade man fyrens bärande stålbalkar och ersatte dess flerskiktslager, som dämpar fyrens rörelse mot havsisen. Alla ytor sandblästrades och målades och trappstegens steg och fästöglor byttes ut. Helikopterplattformen fick också en ny ytbeläggning. I saneringen av bottenfyren, som ligger på öppet hav cirka 10 km från hamnen i Kristinestad, deltog yrkespersoner från arbetsfartyget, dess erfarna skeppare och anställda vid Telinekataja, samt fyra andra professionella entreprenörer.

– Vårt team fungerade väldigt bra tillsammans. Andan var god och vi fick jobbet gjort i tid. För mig personligen var det här en fin upplevelse. Ett riktigt intressant objekt där jag lärde mig nya saker. Jag skulle gärna göra fler liknande projekt, säger Telinekatajas arbetsledare Marko Varttila.

Från havet utanför Kotka till Bottenhavet och entreprenaden vid Kristinestad fyr

Enligt Rahja har Trafikledningsverket varje år saneringen av några fyrar eller andra större fasta sjömärken på agendan. På marknaden finns ett fåtal ställningsföretag med erfarenhet av att arbeta ute till havs. Offerterna görs under vintersäsongen och under vårvintern blir det klart vem som ska åka ut i vilken slags team till sommarens unika fyrobjekt på Östersjön.

– Vårt första samarbetsprojektet med Telinekataja var bottenfyren framför Kotka sommaren 2019. När Kristinestad upphandlades vägde referensen från Kotka i vågskålen – objektets stålkonstruktioner var ju motsvarande. Den här gången är vi huvudentreprenör, i Kotka ansvarade vi för sjötransporterna, säger Rahja.

I upphandlingsskedet återvände konstruktör Jarmo Viik till Finska viken och sin plan för bottenfyren Kotka. – Att planera byggnadsställningar för fyrar skiljer sig mycket från vårt huvudarbete med att planera väderskydd. Planeringsavdelningen har närmare tusen uppdrag per, varav två eller tre är fyrprojekt. När ställningarna inte är massivt stora, men desto mer varierande. måste och får konstruktörerna sätta sig in i detaljerna när.

För bottenfyrar går ställningsplanen vanligen från toppen neråt, men vid Kristinestad fyr gick planen från botten uppåt. – Utgående från underdelens metallram började vi med Varttila och några montörer planera en hexagonal ställning. Delarna tillverkas primärt för rektangulära ställningar. Men de kan skräddarsys för att konstruera en mutterformad ställning. Så länge vi funderar och ser på delarna ur olika synvinklar, så att de inte kolliderar med varandra.

Rahja betonar vikten av planeringen i fråga om ställningarna för bottenfyren Kristinestad . – Beställaren, det vill säga Trafikledningsverket, måste först godkänna våra 3D-ritningar. Efter en gångbroolycka i Esbo i maj 2023 har planerna sett över ännu noggrannare än tidigare.

Regionförvaltningsverkets inspektörer besökte också Kristinestad fyr. De noggrant konstruerade ställningarna fick ett gott betyg. – Jag tycker ställningarnas genomförande var det bästa jag sett i min karriär, konstaterar Rahja.

Kristiinankaupungin majakka Telinekataja
Kristiinankaupungin majakka Telinekataja

Vid konstruktionen av en 24 meters ställningshelhet kan våghöjden vara högst 0,6 meter.

Kristiinankaupungin majakka Telinekataja
Kristiinankaupungin majakka Telinekataja

Efter ”torrträning” ut på öppna havet med precis rätt material

3D-ritningar spelade också en nyckelroll i installationsskedet. Egentligen till och med innan installationen, då Varttila och ställningsmontör Jukka Silfverberg beslutade sig för att ”torrträna” på Vasakontorets gård. Med hård mark under fötterna i stället för det gungande Bottenhavet.

– Jag zoomade och skrev ut skärmdumpar av våra 3D-ritningar, med vilka vi byggde två olika modeller av ställningen på gården utanför vårt lager: en modell med 6 hörn och en med 12 hörn. I mitten placerade vi en fanercylinder som vi hittade på gården för att malla fyrens stomme. På grund av fyrens konformade konstruktion varierar ställningens diameter mellan bredare och smalare. Utan 3D-ritningar hade det varit svårt, säger Varttila.

– Vi ville försäkra oss om att ta alla nödvändiga delar till fyren utan att lasta något extra ombord. För att inte dra ut på bogserbåtens tid på byggarbetsplatsen var det också viktigt att allt förhandsplanerades så längt som möjligt på torra land. Nu kan en motsvarande ”mutter” konstrueras lättare redan nästa gång.

Enligt Varttila utgör fyrar inte nödvändigtvis svåra objekt för ett ställningsföretag. Vi kör materialet till stranden, lyfter det med hiab till bogserbåten och lossar bogserbåten i land vid ankomsten. – Om vi har mark under fötterna, vill säga. Bottenfyrar på öppet hav skapar betydligt fler utmaningar för ställningsarbetet. Installationsarbetet vid Kristinestad fyr gjordes från bogserbåtens däck, påpekar Varttila.

Arbete till sjöss är arbete till sjöss. Skepparen förankrar sitt stora fartyg till fyren med 40 års erfarenhet. Fartygets rörelser måste beaktas och arbetsnivåerna måste vara på centimetern rätt. En given faktor var väderförhållandena, vars prognoser för sommaren 2023 stämde dåligt.

– Vädret är den största utmaningen för oss. Växlande väderförhållanden beaktas redan i upphandlingsskedet i tidtabeller och budgetering av vinddagar. I juli var förhållandena optimala, men ytorna kunde inte behandlas vid regn. Exempelvis i augusti–september kunde vi inte jobba vid Kristinestad fyr på fyra veckor.

– Vi har mindre än en veckas arbete kvar med att belägga helikopterplattformens och demontera ställningen, säger Rahja, som anträffades på Skärgårdshavet i mitten av september 2023, då Kristinestad fyr måste vara klar före slutet av oktober.

Våghöjden får inte överstiga 0,6 meter

R-Towing har stark erfarenhet av Östersjön. Företaget har muddrat ner till Södra Sverige och Danmark. R-Towing verkar främst på Kemi–Utö–Kotka-axeln.

– Bottenhavet är en svår plats. Syd- och sydvästvinden blåser på Kristinestad fyr hela vägen från Ålands hav. Även om vinden mojnar fortsätter efterdyningarna i flera dagar. För jobb vid bottenfyrar är just våghöjden den avgörande faktorn. Den kan vara högst 0,6 meter. Vindriktningen måste också beaktas.

– På grund av väderfönstret kräver fyrentreprenader flexibilitet från sina samarbetspartner. Det blir till att arbeta långa dagar och helger. Med Telinekataja och Varttila har allt fungerat trots ändringar i tidtabellen på grund av väderförhållandena.

– Första installationsdagen vid Kristinestad fyr var blåsig med hög sjö. Därefter fick Jukka Silfverberg, Ari Ketoja och Joni Ropponen arbeta totalt cirka en vecka på ett spegelblankt sommarhav. 12–16 timmar per dygn, minns Varttila från början av installationen vid Kristinestad fyr.

Fyrsaneringar där yrkespersoner har arbetat från Telinekatajas ställningar

2019: Kotka, Kalbådagrund
2020: Isokari
2021: Jussarö, Säbbskär
2022: Santoshoikka
2023: Kristinestad, Luodematala

Kristiinankaupungin majakka Telinekataja

Ställningarna från platschef Miika Hakalas och konstruktör Jarmo Viikkis projekt för saneringen av Luodematala fyr demonterades i mitten av september. Luodematala hör till Bottenvikens betongfyrar och byggdes 1939–1940.

Kristiinankaupungin majakka Telinekataja
Kristiinankaupungin majakka Telinekataja

3D-ritningar spelade en nyckelroll i installationsskedet. För att inte dra ut på bogserbåtens tid på byggarbetsplatsen var det också viktigt att allt förhandsplanerades så längt som möjligt på torra land.