Kiskollinen teline 12 metrissä, suojan nosto toiseen päätyyn ja 30 metrin siirto paikalleen. Porissa, Satasairaalan päivystyksen katolla ja ympärillä mitattiin Telinekatajan osaaminen vaiheistetun sääsuojauksen kanssa. – Telinekatajalaiset tiesivät, millaiseen remonttiin tarjouksen tekivät, kiittelee Tammerbitumin aluepäällikkö Esko Leppälä.
Yli 30-vuotias perheyritys, Tammerbitumi urakoi bitumikattoja koko Suomen alueella. Yhtiö asentaa vesikatteet uudis- ja saneerauskohteisiin teollisuus- ja liikekiinteistöissä sekä asuinrakennuksissa. Dahlin Tampereen toimiston kattoremontissa Telinekataja osoitti Tammerbitumille osaamisensa, joten Satasairaalan päivystyksen kattoremontin sääsuojauksesta lähti tarjouspyyntö Telinekatajalle.
Optimikeli kattoremontille on viileä pilvipouta, lämpöasteita 10–15. Satasairaalan työmaalla olosuhteet kesällä 2022 vaihtelivat yli 30 asteen helteestä rankkasateisiin.
– Isot tilaajat vaativat urakoitsijalta sääsuojaa. Etenkin purkukohteissa sääsuojaus usein mainitaan jo tarjouspyyntövaiheessa. Jos tilaaja ei vaadi sääsuojaa, moni toimija tarjoaa remontin ilman sääsuojausta. Siitä huolimatta, että vakuutusyhtiötkin ottavat kantaa siihen, miten korvataan, jos vahinkoja tulee, kun on saneerattu ilman sääsuojaa, pohtii Esko Leppälä kattoremonttimarkkinan hintakilpailua.
Satasairaalan päivystyksen remontissa 70-luvulla rakennettu, kertaalleen jo päälle katettu katto uusittiin kokonaan. Tammerbitumin agenda tässä purkukohteessa oli mittava. Bitumikate, lämmön- ja vedeneristeet purettiin pois aina betoniholviin asti. Uuden katteen alla on nyt uusi höyrysulku, uretaanilevyt, kevytsora, kattovilla ja uudet vesieristeet. Lisäksi tehtiin reunakorotuksia ja puutöitä.
– Tällainen kohde vaatii ehdottomasti sääsuojauksen, ja sitä edellytettiin jo Satakunnan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tarjouspyynnössä. Pyysin useilta alan yrityksiltä hintaa ja toteutustapaa. Telinekataja ei ollut halvin. Olin kuitenkin valmis maksamaan, kun huomasin, miten Telinekataja oli perehtynyt kohteeseen, toteaa Leppälä.
Sairaala-alueen haasteiden ennakointi oli isossa roolissa jo tarjousvaiheessa ja suunnittelupöydällä. Koko remontin ajan sairaalan päivystys, leikkaussalit ja laboratorio mukaan lukien olivat normaalisti toiminnassa. Kulkutiet tuli pitää vapaina hälytysajoneuvoille eikä rakennuksen ympärillä ollut yhtään ylimääräistä tilaa sen paremmin nostoille kuin materiaalien varastointiinkaan.
– Telinekatajalaiset toivoivat yhteistä onnistumista. Ei tarjottu vain nopeasti hintaa ja suunnitelmaa. Tästä pisteet Murat Yalcinille, kiteyttää Leppälä.
Selkeästi aikataulutettu, kolmeen osaan vaiheistettu sääsuojaus ja kiskollinen teline oli Telinekatajan suunnittelija Markus Toivosen ja työnjohdon ratkaisu haastavaan kohteeseen.
– Kävimme nostopalvelujen edustajan kanssa tarkkaan läpi kohteen rajoitteet jo tarjousvaiheessa. Kun katto on 12 metrin korkeudessa ja kuormat painavia, ison koneen nostoille oli vain kaksi vaihtoehtoista paikkaa, kertoo Telinekatajan työnjohtaja Marko Rovio, joka otti työmaan vastuulleen Yalcinin hyvän pohjatyön jälkeen.
Tammerbitumille sairaalamaailma on tuttu, mutta Satasairaalan päivystyksen katolla on muutama juuri kohteelle ainutlaatuinen ominaisuus kuten mm. turva-alueen vaativa magneettikuvausten heliumpoistoputki ja naapurirakennuksen poistokanavat. Kun alapuolella kirurgit tekevät työtään leikkaussaleissa, sovitetaan katolla aikataulut potilasturvallisuus edellä. Esimerkiksi melua ja hajuhaittoja aiheuttavat bitumityöt tehtiin klo 15 jälkeen. Sääsuojan ankkuroinnit betonipilareihin ajoitettiin klo 15.30 jälkeen, jotta hoitotyö ei häiriintynyt tärinästä ja metelistä. Yhdeksi vuorokaudeksi (klo 16 alkaen) magneettikuvaukset pysäytettiin, jotta työturvallisuus katolla voitiin taata.
Niin sääsuojauksen kuin kattotöidenkin osalta aikataulutus oli kaiken A ja O. Aikataulut suunniteltiin eri toimijoiden kanssa aina viikkoja etukäteen.
– Satasairaalalta on vain pari sataa metriä Porin lentokentän kiitoradalle. Tämä tarkoitti sitä, että nostoihin tarvittiin luvat Traficomilta. Kun sääsuojaa heinäkuun ensimmäisellä viikolla siirrettiin 1. vaiheesta 2. vaiheeseen, Porin lentokenttä suljettiin. Ja kun ilmavoimien Hawkit kävivät näytillä Pori Airshowssa 18.–19.6. vastaavasti nostotyöt keskeytettiin, kertoo Rovio.
Esko Leppälän mukaan Satasairaalan työmaalla yli 30 asteen helteillä lämpötila kipusi sääsuojan alla lähes 60 asteeseen. Isot puhaltimet kierrättivät ilmaa ja sääsuojan liepeitä avattiin hajuhaittojen ja kuumuuden hillitsemiseksi. – Kesäkeleillä pehmenevät niin miehet kuin bitumikatekin. Kuumimpaan aikaan työt aloitettiin kolmen, neljän aikaan yöllä, jolloin päivä oli tehtynä ennen klo 12:ta.
Vedenpitävä sääsuojaus on ehtinyt saada osansa myös rankkasateista ennen kun urakka valmistuu lokakuun 2022 lopussa.
– Kyllä tämä sääsuojaus oli sekä toimivuuden että kustannusten kannalta järkevin ratkaisu juuri tähän kohteeseen. Markon kanssa homma on hoitunut hyvin. Täydet pisteet kiinteästä yhteistyöstä pitää antaa myös sairaalan kiinteistöpäällikölle Hannu Enolalle ja lentokentän lennonjohdon päällikölle Kai Ilkalle, summaa Esko Leppälä.