”Ainutkertainen työmaahan tämä on. Ei tällaista ole rakennettu sitten Raippaluodon sillan. Yhteistyö Kuopion silloilta oli muistissa, kun telineratkaisuja mietittiin. Resurssia pitää olla, ja aikataulussa on pysyttävä”, listaa Telinekatajan valintaan vaikuttaneita tekijöitä Kruunuvuorensillan välitukirakenteista vastaava TYL Kruunusillat työmaapäällikkö Mika Huhtala.
Syksyllä 2021 työsillan rakentamisella käynnistynyt ja vuonna 2026 valmistuva Kruunuvuorensilta on liittopalkkinen vinoköysisilta. Suomen pisimmän sillan titteliä vuodesta 1997 pitänyt Raippaluodon silta jää Kruunuvuorensillan valmistuttua kakkoseksi, kun lähes 1,2 kilometrin mittainen Helsingin tuleva maamerkki peittoaa Mustasaaren nähtävyyden. Uuden sillan näkyvimpään elementtiin, 135 metriin kohoavaan pyloniin, tukeutuvat vinoköysiosuuden teräspalkistot, joita tulee yhteensä 17 paria pylonin molemmin puolin. Sillan pisin jänneväli on 260 metriä ja alituskorkeus 20 metriä.
Huhti–toukokuun vaihteessa 2023 Mika Huhtalan ja muiden välitukirakenteiden kanssa työskentelevien kreatelaisten työmaa on Kruunuvuorensillan Korkeasaaren päässä. Kruunuvuorenrannan puolen seitsemän välitukirakennetta (7.–13.) ovat valmistuneet aikataulussaan. Korkeasaaren päässä 2. pilari on valmis, työt pilareilla 3.–5. etenevät suunnitellusti. Urakkaan kuuluu yhteensä 11 pilaria ja pyloni, jonka betonointia tehdään kesästä 2023 vuoden 2024 loppuun asti.
– Hyvää vauhtia etenemme nyt kohti pylonia. Aikataulun mukaan Korkeasaaren pään välitukirakenteet valmistuvat heinäkuun aikana. Sen jälkeen on vuorossa kasuunirakenteiden purku. Jokaisen tuen kohdalle tehdään nousutelineet sillan kannelle, kansiporukka jatkaa omaa hommaansa ja maatukia työstetään, kertoo Huhtala.
Mika Huhtalalle Telinekataja on tuttu jo aiemmista yhteisistä projekteista. Pääosin yhteistyö on koskenut sääsuojauksia, mutta Kuopiossa Kallansilloilla Telinekataja vastaisi tukitornista moottoritien silloilla ja Jännevirran siltatyömaalla telinetöistä välituilla sekä sääsuojauksista kannen yhteydessä. – Kyllä aiemmat hyvät kokemukset painavat vaakakupissa, myöntää Huhtala. – Aikatauluissa pysyminen on meille tärkeää. Roti pitää olla tekemisessä.
Kruunuvuorensillan telinetöistä ja kahden pilarin sääsuojista Kreate pyysi Telinekatajalta tarjouksen maaliskuussa 2022. Pilarien kanssa on yhdessä tehty töitä koko talvi 2022–2023.
– Ympärivuotista tekemistä tämä on. Lumi ei niinkään ole haitannut töitä. Tuulinen pakkaskeli on pahempi. Valujen takia lämpötilan pitää olla plussan puolella. Onneksi saatiin oikeaan aikaan katto päälle ja seinät suojaksi, pohtii Huhtala.
Työ pilareilla etenee tarkkaan ennalta suunnitellun aikataulun mukaan. Rakennustelineiden vuoro on siinä vaiheessa, kun kasuunin sisään valettu antura on valmis. Anturan päälle asennetaan 6-metriset rst-pellit pala kerrallaan. Kreatelaisten ja telineasentajien yhteistyönä pilari nousee Itämerestä kohti taivasta. Pylonia edeltävässä Tuki 7:n pilarissa telineet ovat korkeimmillaan 20 metrissä.
Tukirakenteiden parissa työskentelevillekin Kruunuvuorensilta on uniikki työmaa. – Jokaisella pilarilla on paljon rautaa, haasteellisia muotoja ja useita aikaa vieviä työvaiheita. Jokainen pilari rannalta kohti pylonia saa pituutta lisää, joten myös massamäärät kasvavat. Toki kun juonesta on saatu kiinni, toisto tehostaa hommaa, pohtii Huhtala.
Etukäteen tehty työsilta on tekijöiden kiinteä yhteys Korkeasaaren rantaan. Työsiltaa käyttävät kaikki urakkaan osallistuvat, joten telineosien varastointiin ei ole tilaa. Telineasennusten logistiikan pitää pelata niin, että oikeat tavarat ovat pilarin ympärillä juuri oikeaan aikaan. – Arvokasta työsiltaa on tehty juuri sen verran kuin sitä on laskettu tarvittavan, toteaa Huhtala.
Myös, kasuunissa, yksittäisen pilarin ympärillä on ahdasta. Kreaten vahvuus per pilari on kolmesta viiteen ammattilaista, Telinekatajan normaalisti kolme asentajaa – maksimissaan viisi.
– Osaavia käsiä ja yhteistyötä tarvitaan. Telinekatajalaiset ovat vastanneet huutoon ja tiukassa aikataulussa on pysytty, kun meidän on pitänyt saada pilari alle, että kansirakenteita on päästy tunkkaamaan paikalleen.
Upeiden merellisten maisemien ihailuun ei siltatyömaalla ole jäänyt aikaa. Kevätaurinko on ehtinyt tarttua korkeintaan kasvoihin. – Merellä on niin kylmäkin, että vasta kesäkuussa saa vaihtaa lyhythihaiseen t-paitaan, myöntää Huhtala.
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Hakaniemeen vuonna 2027. Samalla Helsinkiin syntyy uusi merellinen reitti myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä. Kokonaisurakkana tehdään Kalasataman eteläkärjen eli Nihdin ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus. Yhteyden muu rakentaminen, mukaan lukien Nihdin ja Hakaniemen välinen Merihaansilta, toteutetaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.