Telinekataja

Varmuuden ammattilaiset: Caverionin kanssa Posivan ONKALO®ssa

Posiva Oy on louhinut ONKALO®a jo kesästä 2004. Luvan loppusijoituslaitoksen rakentamiseen yhtiö sai 2015. – ONKALO on vaativa erikoiskohde, mutta meille kumppanin valitseminen oli helppoa. Vuosia kohteessa toimineen Telinekatajan ammattitaitoon voi luottaa, kertoo Caverionin projektipäällikkö Jouni Sarin.

Telineet rakennettiin kulkutien yli ja ympärille, jotta päästiin eristämään ajotunnelin katossa kulkevia putkilinjoja.

Telineet rakennettiin kulkutien yli ja ympärille, jotta päästiin eristämään ajotunnelin katossa
kulkevia putkilinjoja.

Posiva Oy on ympäristöteknologian asiantuntijaorganisaatio, joka huolehtii käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksesta. Vuosikymmeniä kestäneen monialaisen kehitystyön tulos ONKALO on syvälle peruskallioon louhittu loppusijoitusratkaisu. ONKALOssa kaikesta vastaa viime kädessä vastuullinen luvanhaltija eli Posiva.

Eurajoen Olkiluodossa sijaitsevan ONKALON lopulliset tilat kapseleille rakennetaan 400–430 metrin syvyyteen. Itse ONKALO ulottuu 455 metrin syvyyteen ja sisältää spiraalinmuotoisen ajotunnelin, neljä pystykuilua (henkilö-, kapseli- ja kaksi ilmanvaihtokuilua), muita tunneleita ja erilaisia teknisiä tiloja. Vuoteen 2020 mennessä kallioperään on louhittu eri tunneleita jo noin 10 kilometriä, ja itse loppusijoitustoiminnan aikana tunneleita louhitaan vielä noin 40 kilometriä.

– ONKALO on sijainniltaan ja tarpeiltaan erikoiskohde, johon tarvittu telinetyö oli huomattavan iso ja hankalassa paikassa, Sarin kertoo.

ONKALOssa mukana alusta alkaen

ONKALO on Telinekatajalaisille tuttu paikka. – Olemme toimineet kohteessa jo kymmenisen vuotta. Vuosien varrella telineitä on tehty vaihtelevasti enemmän ja vähemmän, kertoo työnjohtaja Marko Rovio.

Tämänkertaisessa Caverionin projektissa eristettiin ajotunnelin katossa kulkevia putkilinjoja. Telineet rakennettiin suoraan ONKALOn suuaukosta eteenpäin noin 150 metrin matkalle ajotunneliin, ja parikymmentä metriä myös suuaukon ulkopuolelle.

– Isoimmat haasteet tässä projektissa olivat tilan ahtaus ja jatkuva liikenne, kertoo Sarin.

– Mittasimme tunnelia erityisen huolella, sillä sijainti ja teline olivat niin erikoiset. Jatkuvasti vapaana muulle liikenteelle tarvittava tila määritti telineiden maksimikorkeuden ja -leveyden. Myös alaspäin viettävä tunneli oli huomioitava. Tarkat suunnitelmat oli pakko tehdä, kuvailee Rovio.

– Telinekatajan tekemä 3D-suunnitelma oli hyvä ja selvensi telinekokonaisuutta hyvin, Sarin sanoo. Suurempia muutoksia suunnitelmaan ei tarvinnutkaan tehdä.

Jotta Caverionin ammattilaiset pääsivät etenemään jouhevasti, telineet asennettiin vaiheittain – 20 metrin osissa. Projekti eteni ripeästi: ensimmäinen neljännes saatiin käyttöön jo maaliskuun 2023 puolivälissä, maaliskuun lopulla telineistä olivat jo puolet käytössä ja huhtikuun puolivälin jälkeen telineet olivat jo kokonaan valmiit. Lopullinen, valmis teline koostui seitsemästä eri osasta.

Tilaa täytyi saada sekä jatkuvasti alla kulkevalle liikenteelle että telineiden päällä työskenteleville Caverionin asentajille. Alaspäin viettävä tie toi asentamiseen omat haasteensa. Tarkka suunnittelu ja tehokas toteutus kantoivat hedelmää.

Tilaa täytyi saada sekä jatkuvasti alla kulkevalle liikenteelle että telineiden päällä työskenteleville Caverionin asentajille. Alaspäin viettävä tie toi asentamiseen omat haasteensa. Tarkka suunnittelu ja tehokas toteutus kantoivat hedelmää.

Telineet etenivät ajallaan, kenenkään työt eivät keskeytyneet telineiden pystytyksen ajaksi vaan hommat rullasivat. – Kohde ei ole simppeli eikä sijaintikaan, mutta huipputiimit hoitivat hommat kotiin, Marko Rovio kertoo.

Telineet etenivät ajallaan, kenenkään työt eivät keskeytyneet telineiden pystytyksen ajaksi vaan hommat rullasivat. – Kohde ei ole simppeli eikä sijaintikaan, mutta huipputiimit hoitivat hommat kotiin, Marko Rovio kertoo.

Tutut tekijät, tutut tilat

ONKALOn yksi ainoa tie on samalla sekä kulkutie että pelastustie. Kuljetuksia menee alas kaiken aikaa. Räjäytysten aikaan kiveä ajatettiin ympäri vuorokauden. Päiväsaikaan liikennettä ONKALOssa on niin paljon, että putkilinjojen eristystöihin tarvittavat telineet oli helpompaa rakentaa ruokatauon aikana tai päivän päätteeksi.

– Tilojen ahtauteen ja siihen, että ollaan maan alla, tottuu nopeasti. Ei siellä tule ahtaan paikan kammoa, ja tunneleissa on mukava, tasainen t-paitakeli, kertoo Rovio työolosuhteista.

Caverion ja Telinekataja ovat toimineet yhteistyössä ennenkin, ympäri Suomen. Työtä olikin helppo ja stressitön tehdä haastavissakin olosuhteissa, kun tiimissä olivat tutut, luotettavat tekijät puolin ja toisin. Vaikka iso kuljetus osui telineeseen, telineet oli suunniteltu ja tehty niin laadukkaasti, että tasot eivät liikahtaneetkaan.

– Resursseja oli mielestäni hyvin, ja Telinekatajan tekijät ehtivät tehdä mukavasti telinettä meidän työmme edellä. Myös yhteyshenkilöiden välillä homma toimi hyvin.

– Vielä kerran kiitokset hyvästä yhteistyöstä ONKALOssa! Nämä telineet on jo purettu, mutta yhteistyö Telinekatajan kanssa jatkuu jo toisen projektin parissa, Jouni Sarin iloitsee.