Telinekataja

Pitkä patosilta tuulisella paikalla vaati paljon remontilta

Kun silta joudutaan remontin ajaksi kokonaan sulkemaan liikenteeltä, logistiikan järjestäminen on vaativa urakka. Tavaroiden toimitus on suunniteltava huolellisesti, jotta ne tulevat aina oikeaan päähän siltaa. Lisäksi Taivalkosken patosillassa kiinni oleva voimalaitosrakennus vaati tavallisesta poikkeavia ratkaisuja sääsuojan suunnittelulta. 

Telinekataja Taivalkoski Patosilta

Kuva: Lapin ELY-keskus

Pitkässä ja avonaisessa jokiympäristössä tuuli on otettava tavallistakin tarkemmin huomioon kaikessa suunnittelussa ja rakentamisessa.

Taivalkosken patosillan remonttityömaalla kaikki työt pitää sovittaa yhteen voimalan toiminnan kanssa, toteaa remonttia tekevän Savon Kuljetuksen työmaapäällikkö Timo Tossavainen.

– Voimalaitosyhtiö Kemijoelta tulee monia turvallisuus- ja muita käytäntöjä, joten meidän piti käydä perehdytykset voimalaitosympäristössä toimimisesta ja hoitaa työluvat kuntoon. Töiden aikana olemme jatkuvasti yhteydessä voimalaitosrakennuksen valvomoon. 

Liikenteeltä suljettu 240 metriä pitkä patosilta aiheutti päänvaivaa myös logistiikan suunnittelulle. 

– Sillan yli pääsee vain kävelemällä ja varastointitilaa on rajoitetusti. Kiertoreitti vie 30 minuuttia, joten piti suunnitella huolella tuleva ja menevä liikenne ja tavaroiden toimitus. Oli tiedettävä tarkkaan, missä tavaraa tarvitaan ja mihin ne ovat tulossa ja tiedottaa se kuljetusyhtiölle, jotta he tietävät, mille puolelle siltaa on ajettava, Tossavainen kertoo. 

Samat haasteet olivat myös Telinekatajalla, komppaa työnjohtaja Aki-Petteri Neuvonen

– Meidän pihaltamme on kohteeseen 150 km, joten se ei ole ihan puolen tunnin juttu viedä tavarat. Toimitukset piti porrastaa niin, että asiakas mahtui tekemään töitä. Veimme ensimmäisellä kerralla ensimmäisen sadan metrin tavarat ja seuraavalle reissulla loput.
 

260 metriä sääsuojaa

Patosillan peruskorjauksessa reunapalkit piikataan pois ja rakennetaan uudestaan, ja samalla kannen pintarakenteen muotoiluvalu, eristeet ja päällysteet sekä siltakaiteet uusitaan. Siltaa korjataan vaiheittain niin, että ensin toinen puoli tehdään valmiiksi yhteen vaiheeseen ja sen jälkeen siirrytään sillan toiselle puolelle, joka vuorostaan tehdään samaan vaiheeseen. 

Telinekatajan Neuvonen laskee, että työmaalle toimitettiin noin 260 metriä sääsuojaa.

– Koko työmaa eristettiin ja suojattiin säältä. Itse voimalaitoksen noin sata metriä pitkä osuus vaati enemmän suunnittelua, sillä siihen ei voinut tehdä runkoa. Sääsuoja piti liittää rakennuksen seinään, ja teimme sen pitkillä silmukkaruuveilla. Se on suht tuulinen paikka, ja välillä oli melkoinen myräkkä, joten suunnittelija sai laskea tarkkaan, että suoja varmasti kestää. Tilaa ei ollut levittää mihinkään suuntaan, muistaakseni kuorikerroksesta oli 25 senttiä matkaa seinään. 

Suunnittelija Aukusti Hyvösen tehtävä oli ideoida, kuinka sääsuojan kiinnitys seinään tehtiin.

– Laitoimme kahvakonsolit seinään. Kuorielementin vuoksi kiinnityspiste oli aika syvällä, mutta sain mitoitettua kahvoille oikeanlaiset kiinnikkeet. 
 

Telinekataja Taivalkoski Patosilta
Telinekataja Taivalkoski Patosilta

Siltakannen sääsuojan kiinnitykset oli suunniteltava uudestaan. Alun perin kiinnitysten piti tulla siltakaiteisiin, mutta kesken kaiken tuli tieto, ettei siltakaiteita tulekaan. Lopulta sääsuoja kiinnitettiin reunapalkin pulttiryhmiin.

Suunnittelijalle haasteita, asentajille peruskauraa

Hyvöselle teetti töitä myös se, että siltakannen sääsuojan kiinnitykset piti suunnitella uudestaan. Alun perin hän oli suunnitellut kiinnitykset siltakaiteisiin.

– Kesken kaiken tuli tieto, ettei siltakaiteita tulekaan. Suunnitelmat menivät koko matkalta uusiksi, mutta sain nopeasti tehtyä uuden suunnitelman, jossa sääsuoja kiinnitettiin reunapalkin pulttiryhmiin. 

Pitkässä ja avonaisessa jokiympäristössä tuuli on otettava tavallistakin tarkemmin huomioon kaikessa suunnittelussa ja rakentamisessa, työnjohtaja Neuvonen kuvailee. 

– Koko sillan sääsuojat oli jäykistettävä ja ankkuroitava tarkkaan, jotta rakenteet kestävät kovatkin olosuhteet. 

– Vain kerran piti myrskyn jäljiltä vähän paikkaamassa, Savon Kuljetuksen Tossavainen jatkaa. 

Vaikka suunnittelussa olikin normaalia enemmän tekemistä, Neuvosen mukaan Telinekatajan asentajille työmaassa ei ollut mitään tavallisesta poikkeavaa.

– Meillä on ollut paljon tämäntyyppisiä työmaita, joten asentajille tämä on peruskauraa. Heillä on tästä paljon kokemusta – en ole pysynyt laskuissa, kuinka paljon näitä on tullut tehtyä. 

Tiukka aikataulu ja ”normaalia säätämistä”

Vaativien olosuhteiden lisäksi myös aikataulu oli tiukka, kommentoi Savon Kuljetuksen Tossavainen.

– Remontti valmistuu varmaan loka-marraskuun aikana, eli noin kuukaudella menee pitkäksi. Talvi hellitti otteensa myöhään ja aloittaminen myöhästyi, kun oli niin myöhäinen kevät. 

Mutta tällaisille työmaille kuuluu aina ”normaalia säätämistä” puolin ja toisin, Tossavainen toteaa. 

– Eiväthän nämä koskaan mene niin kuin on ekan kerran ajatellut. Mutta Telinekataja on hyvin vastannut kaikkiin pyyntöihin ja toimittanut, mitä olemme tilanneet. He ovat meille tuttu kumppani monelta työmaalta, ja yhdessä kustannustehokkaan tarjouksen kanssa se ratkaisi urakan Telinekatajan hyväksi. Jatketaan yhteistyötä!

Telinekataja Taivalkoski Patosilta