”En ole aiemmin ollut tekemässä vinoköysisiltaa. Paljon on uutta asiaa, mutta paljon myös huippuammattilaisia. Ja kunnon suunnittelua sekä työtämme tukevia ratkaisuja kuten sääsuojaus. Ilman sääsuojaa me emme voisi työskennellä”, kertoo Kruunuvuorensillan siltalohkoista vastaavan Nordecin työmaapäällikkö Victor Westö.
Siirrytään ajassa taaksepäin lähes 1,5 vuotta ja Kruunuvuorensillan Korkeasaaren päästä Helsingistä Ylivieskaan. – Aloitimme työt konepajalla helmikuussa 2022. Tämä on iso kohde, jossa on paljon rakenteita, joten tuotanto pyörii koko ajan. Uusia palkkeja työstetään viiden viikon sykleissä, kertoo Westö.
Kun työn alla on Suomen pisin, korkein ja pitkäjänteisin silta, myös Ylivieskassa työskennellään isossa mittakaavassa. Korkeudeltaan 3-metriset ja pituudeltaan 30–33-metriset palkit painavat kappaleelta 40–85 tonnia. Palkit on ajettu Ylivieskasta Helsinkiin erikoiskuljetuksina yöaikaan, yksi pääpalkki per auto. Kahden viikon välein aina 2–6 auton saattueina.
Kesäkuusta 2022 alkaen heinä–elokuun vaihteeseen 2023 Nordecin työmaa on ollut Helsingissä. Ensin sillan Kruunuvuoren päässä, huhtikuun 2023 lopusta alkaen Korkeasaaren päässä. Pylonin vinoköysialueen lohkot esikasattiin Sompasaaressa. Noin 50 ammattilaisen joukko Nordecin omaa väkeä ja yhteistyökumppaneita on paiskinut töitä siltapalkkien kanssa. Mukana on mm. hitsareita, maalareita, asentajia, levyseppiä, telinemiehiä, NDT-tarkastajia ja nosturinkuljettajia.
– Alkuvuosi 2023 on ollut kiireistä. Ykkösvaihe oli kaikille uutta, nyt tässä on jo rutiinia. Olemme aikataulussa. Pieniä yllätyksiä on matkan varrella tullut, mutta ei mitään isompaa, kiteyttää Westö.
Ennätyspitkälle ja -korkealle Kruunuvuorensillalle on kokonaisuutena asetettu myös poikkeuksellinen 200 vuoden käyttöikävaatimus. Toki osa rakenteista on sellaisia, joita on tarkoituskin uusia, mutta osa on suunniteltu kestämään 2220-luvulle saakka. Tällaisia ovat mm. kantavat rakenteet kuten pylonit, välituet ja kannen teräspalkisto.
– Nordec on mukana Kruunusillat-hankkeessa, koska meillä on pitkä ja vahva kokemus osaavana sillanrakentajana. Vahvuuksiamme ovat oma asennussuunnittelu, ison yrityksen resurssit ja yhteistyökumppaniverkosto, kertoo Westö.
Sääsuojauksen kumppani, Telinekataja on pääosin Nordecin Ruotsin projekteissa työskennelleelle Westölle uusi, mutta positiivinen tuttavuus. – Tällä työmaalla olemme olleet tosi tyytyväisiä Telinekatajaan.
Ylivieskasta Helsinkiin matkanneista palkeista siltalohkot kootaan asennuspaikalla valmiiksi noin 60 metrin osina, samanaikaisesti kun timpurit rakentavat muottia. Kun merestä nouseva pilari on valmis, siltaelementti tunkataan paikalleen. Kruunuvuorensillan viimeinen tunkkaus on aikataulutettu heinä–elokuun vaihteeseen 2023. Toukokuun alkupuolella Nordecin työmaalla oli kolme isoa Telinekatajan sääsuojaa eri kasauspaikoissa.
– Sääsuojaus on meidän työmme kannalta erittäin tärkeässä osassa. Vesisateessa ja ilman tuulensuojaa on mahdotonta hitsata. Pintakäsittelyssä pitää olla optimiolosuhteet sekä lämpötilan että ilmankosteuden osalta. Ja ympäristö pitää suojata, kun ruiskumaalataan, listaa Westö.
Kuivaus, lämmitys ja valaistus ovat sillanrakentajille perinteisiä sääsuojaukseen liittyviä olosuhdepalveluja. Kruunuvuorensillalla kokeiltiin myös jotain ihan uutta Telinekatajan suunnittelemana ja toteuttamana.
– Tämä on ensimmäinen työmaa, jossa on käytetty siirrettävää sääsuojaa. Palkkien päällä olevat kiskot mahdollistavat sen, että sääsuoja voidaan siirtää noin tunnissa, kun 30 metrin osa sillasta valmistuu. Ilman, että kattoa täytyy purkaa ja asentaa uudelleen.
– Nopeaa, järkevää ja kustannustehokasta. Juuri oikea ratkaisu tällaiselle pitkälle, vaiheistetulle työmaalle ja tiukkaan aikatauluun, kiittelee Westö.
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Hakaniemeen vuonna 2027. Samalla Helsinkiin syntyy uusi merellinen reitti myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä. Kokonaisurakkana tehdään Kalasataman eteläkärjen eli Nihdin ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus. Yhteyden muu rakentaminen, mukaan lukien Nihdin ja Hakaniemen välinen Merihaansilta, toteutetaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.