Telinekataja

Majakkasaneerauksissa vaihteleva sää haastaa kokeneetkin ammattilaiset

Kristiinankaupungin majakka, Luodematala ja Santos-Hoikka. Kaksi kesää, kolme erilaista saneerausta. Pääurakoitsija R-Towing luottaa erikoiskohteiden telinetöissä Telinekatajan näyttöihin. – Kristiina-pohjamajakan 3D-suunnitelmat hyväksyi tilaaja Väylävirasto. Ja paikan päällä AVI:n tarkastajat antoivat telineistä hyvät arviot, toteaa R-Towingin projektipäällikkö Mikko A Rahja.

Kristiinankaupungin majakka Telinekataja

Kalajokelaisen R-Towing Oy:n historia alkaa 60-luvulta, kuten Telinekatajankin. Rannikkovesiliikenteestä perheyhtiö on 2000-luvun alussa laajentanut ensin hinaustoimintaan ja sen jälkeen ruoppauksiin sekä väylänhoitotöihin. Yhtiön toimialueena on koko Itämeri. Alusten asemapaikat ovat Oulu, Kalajoki, Vaasa ja Helsinki.

– Merirakentamisessa olemme olleet mukana kuljetusten alihankkijana reilut 15 vuotta. Pääurakoitsijan roolistakin on kokemusta jo useammalta vuodelta, kertoo Rahja.

Kesällä 2023 Kristiinankaupungin majakan peruskorjauksessa uusittiin pohjamajakan teräksiset kannatinpalkit sekä vaihdettiin monikerroslaakerit, jotka vaimentavat majakan liikettä jäitä vastaan. Kaikki pinnat hiekkapuhallettiin ja maalattiin, tikasaskelmat ja kiinnityslenkit uusittiin. Myös helikopterialusta sai uuden pinnoituksen. Avomerellä, noin 10 kilometrin päässä Kristiinankaupungin satamasta sijaitsevan pohjamajakan saneerauksessa oli työaluksen, sen kokeneen kipparin sekä telinekatajalaisten lisäksi neljän muun urakoitsijan ammattilaisia.

–Toimittiin hienosti tiiminä yhteen. Henki oli hyvä, ja aikataulussaan saatiin hommat maaliin. Henkilökohtaisestikin tämä oli hieno kokemus. Todella mielenkiintoinen kohde, joka opetti uutta. Mielellään tällaisia tekisin enemmänkin, toteaa Telinekatajan työpäällikkö Marko Varttila.

Kotkan edustalta meriitit Selkämerelle ja Kristiina-urakkaan

Rahjan mukaan Väyläviraston agendalla on joka vuosi muutaman majakan tai muun suuremman kiinteän merimerkin peruskorjaus. Ja markkinoilla on muutamia merityössä testattuja telinetoimijoita. Talvikaudella tehdään tarjoukset ja kevättalvesta tiedetään, kuka lähtee ja millaisella tiimillä kesällä Itämeren ainutkertaisiin majakkakohteisiin.

– Ensimmäinen yhteinen projekti meille ja Telinekatajalle oli Kotkan edustan pohjamajakka kesällä 2019. Kun Kristiinaa kilpailutettiin, Kotkan referenssi painoi vaakakupissa – olihan kohde teräsrakentamisen osalta vastaavanlainen. Tällä kertaa me toimimme pääurakoitsijana, Kotkassa vastasimme merikuljetuksista, kertoo Rahja.

Myös Telinekatajalla suunnittelija Jarmo Viik palasi tarjouspyyntövaiheessa Suomenlahdelle ja Kotkan pohjamajakasta tekemäänsä suunnitelmaan. – Majakan rakennustelineiden suunnittelu on hyvin erilaista kuin päätyömme, sääsuojien suunnittelu. Kun vuodessa koko suunnitteluosastolla tehtävänantoja on lähemmäs tuhat, näistä pari kolme on majakkakohteita. Suunnittelijana joutuu ja pääsee paneutumaan yksityiskohtiin, kun telineet eivät ole kooltaan massiivisia, mutta sitäkin monimuotoisempia.

Pohjamajakan telinesuunnitelma yleensä etenee ylhäältä alaspäin, Kristiinankaupungin majakalla kuitenkin alhaalta ylöspäin. – Alaosan metallikehikosta lähdimme Varttilan ja muutaman asentajan kanssa kehittelemään 6-kulmaista telinettä. Osat on tehty lähinnä suorakaiteenmuotoisia telineitä ajatellen. Mutta mittatilaustyönä osista saa suunniteltua mutterinmuotoisenkin telineen. Kunhan vaan miettii ja katsoo eri suunnista, etteivät osat törmää toisiinsa.

Rahja korostaa Kristiina-pohjamajakan telineiden suunnittelun roolia. – 3D-kuvat piti hyväksyttää tilaajalla, Väylävirastolla. Toukokuussa 2023 Espoossa tapahtuneen kulkusiltaonnettomuuden jälkeen suunnitelmia on katsottu vielä aiempaa tarkemmin.

Myös AVI:n tarkastajat kävivät Kristiina-majakalla. Huolellisesti tehdyt telineet saivat hyvän arvion. – Mielestäni telinetoteutus oli ihan parasta, mitä olen urallani nähnyt, toteaa Rahja.

Kristiinankaupungin majakka Telinekataja
Kristiinankaupungin majakka Telinekataja

Kun rakennetaan 24-metristä telinekokonaisuutta, aallon korkeus saa olla maksimissaan 0,6 metriä.

Kristiinankaupungin majakka Telinekataja
Kristiinankaupungin majakka Telinekataja

”Kuivaharjoittelun” jälkeen avomerelle juuri oikean materiaalin kanssa

3D-suunnittelukuvat olivat avainasemassa myös asennusvaiheessa. Tai oikeastaan jo ennen asennusta, sillä Varttila ja telineasentaja Jukka Silfverberg päättivät tehdä ”kuivaharjoittelun” Vaasan toimipisteen pihamaalla. Niin, että jalkojen alla oli kovaa maata keinuvan Selkämeren sijaan.

– Zoomasin ja tulostin 3D-kuvista screenshotteja, joiden kanssa rakensimme varastomme pihalle telineestä kaksi eri vaihetta: 6-kulmaisen ja 12-kulmaisen mallin. Keskelle sijoitimme pihalta löytyneen vanerikiekon mallintamaan majakan keskirunkoa. Telinehän levenee ja kapenee majakan kartion muotoja myötäillen. Ilman 3D-kuvia olisi ollut vaikeuksia, toteaa Varttila.

– Halusimme varmistaa, että meillä oli majakalla tositoimissa kaikki tarvittavat osat eikä alukseen lastattu mitään ylimääräistä. Tärkeää oli myös, että kaikki mahdollinen ennakkosuunnittelu tehtiin maissa mahdollisimman valmiiksi, jotta työkohteessa ei tuhlattu hinaajan aikaa. Nyt voi todeta, että tuollainen ”mutteri” on jo seuraavalla kerralla helpompi toteuttaa.

Varttilan mielestä majakka ei välttämättä ole telinetoimijalle mikään vaikea kohde. Ajetaan materiaalit rantaan, nostetaan hiabilla hinaajaan ja puretaan perillä hinaajasta maihin. – Siis siinä tapauksessa, että kohteessa meillä on maata jalkojen alla. Kun mennään avomerelle ja pohjamajakalle, telinetyö on selvästi haastavampaa. Kristiinalla asennustyöt tehtiin hinaajan kannelta käsin, muistuttaa Varttila.

Merityö on merityötä. 40 vuoden kokemuksella kippari ankkuroi ison aluksen kiinni majakkaan. Laivan liikkeet oli huomioitava, työskentelytasojen tuli olla sentilleen. Annettuna tekijänä tulivat sääolosuhteet, joiden ennusteet kesällä 2023 pitivät huonosti paikkansa.

– Meille ylivoimaisesti isoin haaste on sää. Vaihtelevat sääolosuhteet huomioidaan jo tarjousvaiheessa, kun tehdään aikataulua ja budjetoidaan tuulipäiviä. Heinäkuussa oli optimikelit, mutta pintakäsittelyjä ei voitu tehdä sateella. Esimerkiksi elo–syyskuussa emme neljään viikkoon päässeet Kristiina-majakalle töihin.

– Vielä olisi jäljellä vajaan viikon työt: helikopteritason pinnoitus ja telineiden purku, kertoo Saaristomereltä tavoitettu Rahja syyskuun 2023 puolivälissä, kun Kristiina-majakalla valmista pitää olla lokakuun loppuun mennessä.

Aallonkorkeus saa olla maksimissaan 0,6 metriä

R-Towingilla on vahva kokemus Itämerestä. Yhtiö on ruopannut Etelä-Ruotsissa ja Tanskassa asti. Pääosin R-Towing operoi akselilla Kemi-Utö-Kotka.

– Selkämeri on vaikea paikka. Etelä- ja lounaistuuli puhaltaa Kristiina-majakalle aina Ahvenanmereltä asti. Vaikka tuuli tyyntyy, maininki jatkuu vielä useita päiviä. Pohjamajakalla työskennellessä ratkaiseva tekijä on juuri aallonkorkeus. Maksimissaan se voi olla 0,6 metriä. Myös tuulen suunta pitää huomioida.

– Majakkaurakoissa vaaditaan kumppaneilta joustoa, kun sääikkuna siltä näyttää. Tehdään pitkiä päiviä ja viikonloppuja. Telinekatajan ja Varttilan kanssa homma on toiminut hyvin, vaikka aikatauluja on jouduttu sääolosuhteista johtuen muuttelemaan.

– Ensimmäinen asennuspäivä Kristiina-majakalla oli tuulinen ja aallokkoinen. Sen jälkeen Jukka Silfverberg, Ari Ketoja ja Joni Ropponen saivat tehdä töitä yhteensä noin viikon peilityynessä kesäkelissä. 12–16 tuntia per päivä, muistelee Varttila Kristiinan asennuksen starttia.

Majakkasaneeraukset, joissa ammattilaiset ovat työskennelleet Telinekatajan telineiltä käsin

2019: Kotka, Kalbådagrund
2020: Isokari
2021: Jussarö, Säppi
2022: Santos-Hoikka
2023: Kristiina, Luodematala

Kristiinankaupungin majakka Telinekataja

Työnjohtaja Miika Hakalan ja suunnittelija Jarmo Viikin projektin, Luodematalan majakan peruskorjauksen rakennustelineet purettiin pois syyskuun puolivälissä. Luodematala on yksi Perämeren betonimajakoista, jotka rakennettiin vuosina 1939–40.

Kristiinankaupungin majakka Telinekataja
Kristiinankaupungin majakka Telinekataja

3D-suunnittelukuvat olivat avainasemassa asennusvaiheessa. Tärkeää oli, että ennakkosuunnittelu tehtiin maissa mahdollisimman valmiiksi, jotta kohteessa ei tuhlattu hinaajan aikaa.