Telinekataja

Kun Poikkimaantietä remontoitiin, oli liikenteen saatava jatkua

Oulun satamaan kulkeva Poikkimaantie on hyvin tärkeä yhteys etenkin raskaalle liikenteelle, mutta se oli usein tukossa ruuhka-aikaan. Kun tietä uusittiin ja remontoitiin, oli sovitettava yhteen monen eri tahon toimintaa – ja liikenteen oli pystyttävä soljumaan työmaan seassa.

Remontissa Poikkimaantietä levennettiin nelikaistaiseksi usean kilometrin matkalta. Samalla myös rakennettiin kymmenen uutta siltaa ja korjattiin viisi, ja esimerkiksi liittymiä sekä valaistusta parannettiin.

Oulun satamaan kulkeva Poikkimaantie

Vaikka lähestulkoon kaikki sääsuojat Poikkimaantiellä olivat rakenteellisesti samanlaisia, ne suunniteltiin yksilöinä.

Oulun satamaan kulkeva Poikkimaantie

Telinetöitä ratojen ja ajolankojen seassa

Urakan toteuttavan Kreaten ratatöistä vastaava työnjohtaja Olli Loponen toteaa, että tällaisilla työmailla on aina monta palloa ilmassa samaan aikaan. On sovitettava yhteen usean eri tahon aikatauluja ja kaikki on tehtävä niin, että liikenteen kulku ei häiriinny liikaa.

– Poikkeuksellinen kohde oli Nokelan ratapihan ylittävä uusi sekä vanha silta. Uusi ylikulkusilta tunkattiin pituussuunnassa paikalleen, eli sillan teräspalkit työnnettiin sivusta ratapihan yli. Koska alla kulki sähköratoja, oli niistä katkaistava jännite tunkkaamisen ajaksi, ja jännitekatkot oli sovittava radan liikennesuunnittelun, käyttökeskuksen ja usean liikennöitsijän kanssa. Oli paljon yhteensovittamista, että saimme riittävän pitkät katkot samalla kun muut pystyivät tekemään omat työnsä.

Vanha ratapihan ylittävä silta oli myös Telinekatajan haastavin kohde, arvioi työnjohtaja Aki-Petteri Neuvonen. Telineet sillan teräspalkkien maalaamista varten oli rakennettava alla kulkevien kymmenen raiteen ja ajolankojen yläpuolelle niin, että myös osaa raiteista voidaan liikennöidä.

– Telineet asennettiin neljässä vaiheessa, ja jokaisessa oli tiukka aikataulu. Haastetta toi mm. ratatyölupien saanti ja niiden kesto. Telinekaluston varastointi toi oman lisänsä, kun tavaroita ei aina saanut suoraan sen vaiheen kohdalle, jota tehtiin, vaan jouduttiin käsipelin niitä kantamaan oikeaan paikkaan. Valmiin telineen tuli täyttää määräykset, jotta jännitteisiin lankoihin saavutettiin riittävä varoetäisyys, mutta samalla telineelle piti jäädä riittävästi tilaa tasokoron ja siltapalkin väliin maalaustöitä varten.  

Siltojen eristystyötä ei saa tehdä kuin sääsuojassa, ja ne toteutti Telinekataja. 

– Vaikka lähestulkoon kaikki sääsuojat Poikkimaantiellä olivat rakenteellisesti samanlaisia, niin ne suunniteltiin yksilöinä. Teimme tälle työmaalle monenlaista sääsuojaa, viiden metrin pituisesta aina 170 metriin saakka. Niitä oli muistaakseni 7–9 samaan aikaan eri puolilla Poikkimaantietä. Tällaisten siltasuojien tekeminen on meille vanhaa tuttua työtä, mutta ainahan näissä on oltava tarkkana, että tavara liikkuu ja pysymme aikataulussa, Neuvonen jatkaa.

Viime kesänä Telinekatajalla oli kiireisimpään aikaan pystyssä reilut kymmenen siltasääsuojaa pelkästään Pohjois-Suomessa, niistä 3–4 asennettiin samaan aikaan. Siksi ennakointi on tärkeää, Neuvonen painottaa. 

– Meillä voi olla monta työmaata suunniteltavana, ja kaikki materiaalit on oltava oikeassa kaupungissa oikeaan aikaan. 

Liikenne ei saanut häiriintyä – ainakaan liikaa

Liikenteen oli pystyttävä kulkemaan Poikkimaantiellä samaan aikaan kun siltoja rakennettiin ja korjattiin. Pysäyttäminen oli mahdollista väliaikaisesti, mutta liikennettä ei missään vaiheessa saanut sulkea kokonaan, Kreaten Loponen korostaa.

– Aluksi käytössä oli yksi kaista suuntaansa ja usean sillan korjaus oli tehtävä kahdessa vaiheessa, eli yksi puoli kerrallaan. Se vaati paljon suunnittelua ja liikennejärjestelyjä.

Loponen toteaa, että liikenne on onnistuttu pitämään jokseenkin sujuvana, mutta aina tietenkin tulee kommenttia – myös positiivista.

– Korvasimme joitain liikennevaloja liikenneympyröillä, ja jotkut raskaan kaluston kuljettajat ovat kommentoineet, että ympyrät saisivat jäädä. Se nyt tosin ei ole mahdollista.

Liikenne asetti vaatimuksensa myös sääsuojille, Telinekatajan Neuvonen kertoo.

– Piti jo suunnitteluvaiheessa ottaa huomioon, kun sääsuojaa mitoitettiin, että mikään osa ei tule avoimen kaistan puolelle. Ja asennusvaiheessa oli sama homma, tien puolelle ei saanut päätyä mitään ylimääräistä.

Poikkimaantien remontti alkoi toukokuun alussa 2023 ja marraskuussa 2024 tie avattiin kokonaisuudessaan liikenteelle. Istutustöitä tehdään vielä alkukesästä 2025. Yhteistyö Telinekatajan kanssa on mennyt koko ajan hyvin, Kreaten Loponen kehuu.

– Kiireaikoina olimme yhteydessä päivittäin, muuten viikoittain. Meitä hieman jännitti, kun Telinekatajan työnjohtaja vaihtui kesken urakan, mutta tosi hyvin se meni. Kiitos panostuksesta ja hyvästä yhteistyöstä!

Oulun satamaan kulkeva Poikkimaantie

Telineet Nokelan ratapihan ylittävän sillan teräspalkkien maalaamista varten oli rakennettava alla kulkevien kymmenen raiteen ja ajolankojen yläpuolelle niin, että myös osaa raiteista voidaan liikennöidä.