Kampin vanhan linja-autoaseman ”sisään” saneerattavan, SRV:n urakoiman ainutlaatuisen Kulttuurikasarmin rakennustyöt ovat täydessä vauhdissa. – Työmaan ohi kulkee päivittäin noin 100 000 ihmistä, eli meiltä edellytetään erityistä tarkkaavaisuutta turvallisuudessa, kertoo SRV Rakennuksen projektipäällikkö Janne Helander.
Helsingin keskustaan, Kampin Narikkatorin ja Lasipalatsin aukion laidalle valmistuu vuoden 2023 aikana uudenlainen viihtymisen keskus. Sen seinien sisältä ja myös alapuolelta, maan uumenista löytyy muun muassa elokuvateatteri, ravintoloita ja tapahtumatila.
Kulttuurikasarmiksi nimetyn kohteen toteutuksen keskeinen lähtökohta on ollut vanhan kasarmi- ja linja- autoasemarakennuksen suojellun julkisivun säilyttäminen. Rakennushistoriallisesti arvokkaan empire-talon ulkokuori pysyy pitkälti sellaisenaan, tyylikkäänä osana uudiskohdetta. Kulttuurikasarmin rakennusurakka on perusteellinen: kaikki vanhan kasarmirakennuksen seinien sisällä oleva puretaan ja korvataan uudella. Myös talon vesikatto puretaan ja uusitaan kokonaisuudessaan. Elokuvateattereille kaivetaan ja räjäytetään tilaa kiinteistön sekä pihakannen alta.
– Vaikka kohde on mittava ja haastava, sääsuojauksen osalta projekti on edennyt Telinekatajan kanssa suoraviivaisesti. Sovituista asioista on pidetty kiinni, Helander kiittää.
Jotta projekti voidaan viedä maalinsa parhaalla mahdollisella tavalla ja rakentamisenaikainen kosteudenhallinta huomioiden, tarvitaan tässäkin urakassa sääsuojausta. Kulttuurikasarmin työmaalla sääsuojauksen toteuttajaksi valikoitui tarjouskilpailun kautta Telinekataja.
–Perinteiset rakennusta ympäröivät telineet eivät tulleet tässä tapauksessa kysymykseen, koska urakkaan kuului paljon maatöitä myös ulkoseinien välittömässä läheisyydessä. Yhtenä ajatuksemme oli asentaa seinien läpi porattavat ja niihin kiinni massattavat ankkurit, joihin sääsuojakonsolimme olisivat voineet tukeutua. Tästä luovuttiin, koska julkisivu on suojeltu ja kaikki kiinteistön sisäpuoliset seinät ja seinäpinnat tultiin purkamaan, Telinekatajan työnjohtaja Anssi Himmanen kertaa projektin alkuvaiheen kulkua.
Lopulta sääsuojan perustaksi suunniteltiin ja toteutettiin erityinen kuormansiirtorakenne, jossa teräspalkit leikkaavat kasarmin läpi ikkunalta toiselle ja myös reunustavat rakennusta sen pitkien seinien suuntaisesti. Kokonaisuus on kiilattu talon ulkopuolella maahan jykevillä I-palkkikolmioilla.
– Kuormansiirtorakenne ja suoja itsessään ovat toimineet tarkoituksen ja tarpeittemme mukaisesti. Myös suojan avaukset ovat onnistuneet toivotusti, toteaa Helander tyytyväisenä.
Kulttuurikasarmin työmaa sijaitsee hyvin vilkkaasti liikennöidyllä paikalla Helsingin ydinkeskustassa. Sen välittömässä läheisyydessä on kansanjoukkoja houkuttelevat Amos Rex - taidemuseo, Lasipalatsikortteli palveluineen ja kauppakeskus Kamppi.
–Työmaan ohi kulkee päivittäin noin 100 000 ihmistä, eli meiltä edellytetään erityistä tarkkaavaisuutta turvallisuudessa, Helander kuvailee.
Telinekatajan Himmasen mukaan myös sääsuojauksen rakennusvaiheen logistiikka ja aikataulutus piti suunnitella työmaan sijainnista johtuen erityisen huolellisesti.
– Ydinkeskustassa ei ole juuri ylimääräisiä neliöitä sääsuojaelementtien ja muun tarpeiston varastoinnille. Työmaalle tuotu materiaali piti nostaa ylös ja kiinnittää paikoilleen rivakasti. Meillä oli suora yhteys työmaan logistiikkamestariin ja yhteispelimme vienneissä sekä tuonneissa toimi hienosti.
Sääsuojauksen asennus kesti reilu pari viikkoa, kuten aikataulutettu oli.
– Eiköhän se purkukin mene aikanaan samalla sujuvalla mallilla, Himmanen sanoo tiimiinsä luottaen.
Anssi Himmasen puheesta paistaa läpi ammattiylpeys. Kun työ on tehty hyvin ja aikataulussaan, sitä kelpaa esitellä. Kulttuurikasarmin sääsuojauksen toimivuudesta on pidetty aktiivisesti huolta myös projektin edetessä.
– Olemme tehneet erilaisia suojauksen pitävyyden varmistavia tarkistuksia, kiristyksiä ja muita toimenpiteitä, vaikka varsinaisilta myrskyistä tai muista sääolosuhteista aiheutuvilta korjauksilta on vältytty, Himmanen kertoo.
– En ole nähnyt pressujen lepattavan tai muutenkaan huomannut mitään vastaavaa kommentoinnin tarvetta. Eli hienosti menee ja palvelu pelaa, SRV Rakennuksen Janne Helander muotoilee.