Tavoitteet korkealla. Halu kehittyä. Suomalainen sisukkuus. Nämä ominaisuudet yhdistävät Telinekatajaa ja kartingista Porsche GT3 Cup Challenge -sarjaan kaudella 2022 siirtyvää nokialaista 18-vuotiasta kuljettajalupausta, Nikolas Pirttilahtea, jonka urapolulle Telinekataja lähti mukaan vuonna 2020.
Kun vuonna 2010 Nikolaksen isä vei 6-vuotiaan poikansa testaamaan karting-autoa, se oli menoa. Jo 7-vuotiaana Nikolas ajoi kisaa pikkuluokissa menestyksekkäästi: joka vuosi hän eteni luokka kerrallaan. 2016 hän siirtyi isoon autoon ja 2017 ulkomaille. Vuonna 2021 meriittilistalla on EM-sarjan 10. sija sekä MM-kisojen 10. ja 12. sija.
– Tästä voisi tulla ammattikin, ajattelin kun voitin OKj-luokan Suomen mestaruuden vuonna 2017, kertoo Nikolas.
Karting-kautensa Nikolas päätti lokakuun viimeisenä viikonloppuna upeaan MM-kisaan Espanjan Campillosissa. Tekniset ongelmat ja kilpakumppanin aiheuttama peräänajokaan eivät espanjalaista DPK Racing tiimiä edustanutta Nikolasta lannistaneet, kun tie 36 kuljettajan finaaliin ja lähtöruutuun 32 aukesi hyvien eräsuoritusten kautta. Hurjan ohitusnäytöksen päätteeksi Nikolas ajoi ruutulipulle sijalla 12. Hienoa omaa suoritusta täydensi huikea suomalaismenetys, kun Tuukka Taponen teki historiaa ajamalla ylivoimaiseen voittoon.
– Nopeus on vahvuuteni, ja finaalissa vauhtini oli kärkiluokkaa. Uskon, että myös kisataidoilla oli ratkaiseva rooli – sillä, että osaan ”lukea kisaa” ja hahmottaa tilan ohituksissa. Nuorempana kiihdyin ehkä liikaakin kisatilanteessa, mutta iän ja kokemuksen myötä on tullut myös rauhallisuutta”, arvioi Nikolas, joka nimeää omaksi esikuvakseen Kimi Räikkösen – nimenomaan miehen lahjakkuuden ja rauhallisuuden vuoksi.
GT3-auton rattiin kunnianhimoinen Nikolas siirtyy huhtikuussa, kun kausi 2022 starttaa. Urheilulukion aikuislukioon vaihtaneen nuoren miehen tavoitteena on valkolakki vuonna 2023. Uran uuteen vaiheeseen valmistautuessa päivät täyttyvätkin opiskelusta ja töistä isän rakennusalan yrityksessä.
– Rata-auton ratissa tavoitteena on ajaa mahdollisimman paljon kierroksia: osakilpailuja ja testilähtöjä. Vaikka kaikki on uutta autosta tiimiin, kyllä minä sinne TOP3:een tähtään. Kahden vuoden sisällä toivottavasti aukeavat ovet Porschen junioriakatemiaan – ja sen jälkeen, viiden vuoden päässä, etappina on tehdastallipaikka, hahmottelee nälkäinen nuori mies urapolkuaan eteenpäin.
– Ainahan kolareita sattuu, mutta yhtään luuta en ole murtanut. Olen kokenut lajin turvalliseksi, enkä pelkää. Siitäkään huolimatta, että lähdössä on 30 autoa peräkkäin ja vierekkäin: sentti maasta, sentti toisesta autosta. Ja radalla vauhtia jopa 130 km/h.
Kolareista kuitenkin tulee extrakuluja, tallipaikka maksaa… jo karting on ollut yllättävän hintava laji. Kannusta, kuljeta & kustanna -menetelmällä Nikolas kiersi kisoja ensin isän kanssa, 2019 äitikin tuli vahvemmin mukaan kuvioihin. Yhdessä perheen kanssa otettiin yhteyttä myös Markku Katajaan. Kesästä 2020 Nikolas on ajanut karting-autoa oranssissa kypärässä, jossa visiirin alapuolella näkyy Telinekatajan logo.
– Yhteistyösopimukset ovat isossa roolissa. Niitä todella tarvitaan, jotta voin jatkaa uraani, miettii Nikolas Pirttilahti.
– Olemme jutelleet paljon ja avoimesti Markku Katajan kanssa. Haluankin kiittää Telinekatajaa siitä, että yritys lähti mukaan urapolulleni. Toivottavasti yhteinen matka jatkuu: seuraavaksi Suomessa, Latviassa ja Virossa ajettavissa GT3-osakilpailuissa ja -testiajoissa.